Ryhdin vaikutus mielenterveyteen

kehonomi terveyspalvelu osteopatia hieronta valmennus liikeanalyysi

Seiso suorassa. Älä röhnötä.
Tuttuja mantroja joita olet kuullut pienestä pitäen vai mitä?

Joojoo, kyllähän meistä jokainen tietää että pitää pyrkiä pitämään kehoa paremmassa linjassa
mutta useasti ajatellaan syyksi se että kehomme jaksaisi paremmin pitää meitä kunnossa.
Se on kuitenkin vain puolet totuudesta. Toinen puoli on se että kun kehon pitää
paremmassa linjassa biomekaanisesti, vaikuttaa se myös mielialoihin.

Biomekaaninen tasapaino fysiologisesti ajateltuna suojaa vammoilta ja takaa mm treenatessa
paremmat tulokset. Tasapainoinen keho ei vaikuta ainoastaan urheilusuorituksiin
vaan myös parempaan mentaaliseen toimintaan.

Funtsi vähän: kuinka useasti röhnötät, köyristät selkääsi ja venytät niskaasi eteen päivän aikana? Kun ajat autoa, istut tietokoneen äärellä, tiskatessasi, siivotessasi jne jne..
Ihmekös se että niskaa, alaselkää ja polvia kolottaa aika ajoin.

HUONON RYHDIN SYITÄ

Suurin tekijä joka kehoon vaikuttaa on maan vetovoima. Vetovoima vaikuttaa rakenteelliseen toimintaan ja toimintaketjuihin kuten nikamiin, niveliin ja jeppistä; nestekiertoon kehossa.
Toisinaan kehon huono asento on seurausta vammoista, sairauksista sekä myös henkisestä epätasapainosta. Syitä voi löytyä myös genetiikasta, eli sellaisista joihin et itse voi vaikuttaa.

Joskus ihminen käpertyy kuin siili joka pyöristyy palloksi suojatessaan heikkoa vatsanseutuaan.
Ihmisen mieli toimii vaistomaisesti suojautumalla niillä keinoin joita meillä fysiologisesti on,
eli esimerkiksi masentuneessa mielentilassa laittaessaan käsivarret ristiin ja istumalla jalat lähellä vartaloa niin pieneen tilaan supistuen kuin mahdollista.
Tämä tapahtuu tiedostamatta. Tässä piilee huomattava fysiologinen riski kun sisäelimet, sydän mukaan lukien rutistuvat, aiheuttaen heikentynyttä verenkiertoa, kipuilua lihaksistossa, hermoissa ja jänteissä.

kehonomi terveyspalvelu kamppi

Lihasvoima vaikuttaa kehon asentoon ja sen tasapainoon kriittisesti. Kun lihakset heikkenevät, johtaa se asennon romahtamiseen ja painopisteen siirtymiseen eteen tai taakse.
Joustamattomat ja kireät lihakset voivat olla myös ei-optimaalisen asennon alku ja juuri, heikentyneen liikelaajuden vuoksi.

Stressitason nousu vaikuttaa hengitysmekanismeihin. Kortisoli eli stressihormoni kehossa lukkiuttaa neuromotorisia prosesseja. Tällä tarkoitetaan sensoristen (tuntevien) ja motoristen hermoimpulssien kulun hidastumista kehossa, joka taas vaikuttaa lihaskontrolliin ja mm aivoverenkierron häiriöihin hapenpuutteen vuoksi.

Tutkimusta asennon vaikutuksesta mielenterveyteen ja mielialoihin tehdään jatkuvasti. Tohtori Elizabeth Broadbentin ja kumppaneiden tutkimus paljasti että huono ryhti vaikuttaa negatiivisesti mielenterveyteen. Tämä perustuu siihen että huono ryhti voi vahingoittaa henkilön omanarvontuntoa. Tutkimus osoitti että hyvä ryhti puolestaan voi kohentaa itseluottamusta, nostaa energiatasoja ja lievittää masennusta.
Samaisessa tutkimuksessa myös kerrottiin siitä että suorassa istuminen voi positiivisesti tuottaa eri emotionaalisia vasteita mitä tulee innostukseen, pelon tunteesta irtautumiseen ja itsetunnon kohoamiseen stressaavien tehtävien jälkeen.

Mitä tarkoittaa “hyvä ryhti” biomekaanisesti?

– leuka on lattiatason suuntaisesti
– olkapäät ovat tasoissa hartialinjan kanssa – vedä olkapäitä ylös, taakse ja alas
– pidä selkäranka neutraalina – ei mitään notkoja, siis ylimääräisiä kuin mitä rangan kaarteesi edustavat
– pidä käsivartesi sivulla, kyynärpäät suorina ja tasoissa
– aktivoi kevyesti vatsalihaksiasi ja lantionpohjaasi
– polvet osoittavat suoraan eteenpäin – puhumattakaan varpaistasi, jotka eivät sojota itään ja länteen
– keinu kevyesti eteen ja taakse sekä sivulta toiselle kunnes tunnet että painosi jakautuu tasaisesti
koko jalkapohjien alueelle

Kun istut vaikka tietokoneen äärellä, pidä leuka jälleen lattiatason suuntaisena, olkapäät, lantio,
ja polvet samalla korkeudella toistensa kanssa ja polvet sekä varpaat eteenpäin suunnattuina.

kehonomi terveyspalvelu osteopatia hieronta valmennus liikeanalyysi

Ryhdikästä viikkoa toivottaen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *