Raskausajan hieronta, osteopatia vai fysioterapia – Mikä neuvoksi?

raskausajan osteopatia fysioterapia helsingissä

Aina silloin tällöin tulee eteen kysymys voiko raskaana tulla hoitoon ja mikä hoitomuoto auttaa parhaiten raskaana olevalle? Vastaus on yksinkertaisesti: voi tulla ja kyllä, se on myös turvallista..lisäyksenä voidaan todeta että se on myös hyödyllistä monellakin tapaa. Suurimmat keholliset ongelmat kokemustemme mukaan raskausaikana ovat lantion alueen kipu joka liittyy SI-niveliin, pakaralihasten kireydet, alaselän ongelmat sekä niska-hartiaseudun kipuilu. Jos laajemmin näitä alueita tarkastelee niin esimerkiksi lantion seudulta löytyy myös häpyliitoskipuilua, alaselän ongelmista juontuvaa hermosäteilyä jalkoihin, rintarangan ja lannerangan nikamien lukittumista, päänsärkyä jne jne. 

Minkälaisia ovat raskausajan keholliset ongelmat?

Raskauden eri vaiheissa ongelma-alueet saattavat vaihdella viikkojen edetessä riippuen useista tekijöistä joihin tietysti vaikuttaa henkilön biomekaniikka, aineenvaihdunta, hormonaaliset tekijät sekä mm. asiakkaan terveyshistoriikki vain muutamia mainitakseni. Sikiön kehittyessä kehon painopiste siirtyy eteenpäin eli ns anterioriseksi. Hyvä ryhti ja sen harjoittaminen jopa raskauden aikana mahdollisesti minimoi tämän painopisteen heilahduksen vaikutusta kehollisiin toimintoihin. Esimerkiksi hyperlordoottinen alaselkä eli alaselän korostunut notko vaikuttaa niin jalkojen takaosien venymisen ja sitä kautta jännityksen nousuun ihan pakaralihaksiin asti. Pakaralihasten tehtävä kun on kannatella yläkehoa ja venyttyneenä lihakset myös kiristyvät.

Lanneselän notko entisestään korostuu ja vetää mm. iskiashermon tiukemmalle. Ja vaikka tätä ei tapahtuisi, pakaralihasten jännittyneisyys saattaa ärsyttää tätä hermon kulkureittiä siinä määrin että ongelmia alkaa kasaantua. Samanaikaisesti lantio kallistuu myös etu-takasuunnassa eteenpäin. Seurauksena on kireyttä siellä täällä johon auttaa useimmiten säännöllinen hoito. 

raskausajan hieronta osteopatia fysioterapia helsingissä

Lantiossa tapahtuu myös enemmän sikiön kehittyessä. Kun lantio hieman laajenee, ärsytys SI-niveleen ja sitä ympäröiviin kudoksiin sekä nivelsiteisiin lisääntyy. Yläkehossa taas rintaranka pyrkii kompensoimaan notkistuvaa alaselkää ja parhaassa tapauksessa onnistuukin mutta riippuen eri tekijöistä, se saattaa myös olla ylivoimaisen tehtävän edessä ja mikäli henkilöllä on jo ennestään rintarangan liikkuvuus heikompaa, välittyvät ongelmat seuraavaksi niskahartiaseudulle ja kallonpohjaan.

Yliliikkuvuus raskausaikana

Myös yliliikkuvuus nivelissä saattaa kääntyä jäykkyydeksi jos esimerkiksi alaselän nikamat ovat liiankin liikkuvat. Se on myös kehon ja hermoston tapa kompensoida ja pitää ihminen optimissa edes joltain osin, lainata liikkuvuutta tai jäykkyyttä sinne missä sitä ei ole ja sieltä missä sitä tarvitaan. 

Entäs onko raskausajan osteopatia, fysioterapia vai hieronta se paras hoito?

Sanotaanko näin että kaikki nämä ovat hyviä vaihtoehtoja. Jos raakataan tarkemmin niin tässä tulee:

  1. Raskausajan osteopatia; Tällä voidaan vaikuttaa tehokkaasti niin tämänhetkisiin ongelmiin kuin tulevaankin kokonaisuus huomioiden. Tavoitteena aina saada päästä varpaisiin paras hoitotulos joka vaikuttaa pidemmälläkin aikavälillä rangan optimaaliseen kaarteisuuteen, akuutteihin jännitystiloihin sekä myös hermostollisiin asioihin. Hoito on pehmeää ja voidaan toteuttaa missä asennossa tahansa. Kun keho toimii parhaan kykynsä mukaan, myös sikiöllä on parempi olla.
  2. Raskausajan fysioterapia; Esimerkiksi lantiopohjan vahvistaminen erilaisin harjoittein, valmistaa kehoa sikiön kehitykseen, antaa myös alaselälle parempaa tukea ja on oiva työkalu synnytykseen valmistautumiseen. Myös muita kehoa tukevia harjoitteita saat fysioterapeutilta.
  3. Raskausajan hieronta; Pyrkii purkamaan lihasjännitteitä juuri tällä hetkellä, niitä vaivoja jotka eniten vaivaavat. Auttaa myös stressin lievittämiseen tilapäisesti.

Huomaathan että kaikki em. hoitokeinot raskausaikana ovat vain hyvästä. Tavoite on saada sinut jaksamaan ilman kipuilua ja valmistaa sinut tulevaan. Palautuminen raskauden jälkeen riippuu myös siitä kuinka olet pitänyt itsestäsi huolta raskausaikana. 

Jos olet epävarma, ota meihin yhteyttä ja kysy.

Kaikkea hyvää.

Kehonomin tiimi.

  

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *