Miksi elämäntapamuutos on vaikeaa?

kehonomi kamppi hieronta ajanvaraus

Raapaistaan vähän lukijoiden sielua puhumalla treenaamisesta tovi.
Tammikuu on taputeltu, ainakin melkein. Sali-innostukset kokevat kulminaatiopisteen kun uudenvuodenlupaajat
joutuvat kohtaamaan nemesiksensä ja koittaa motivoitua nenänvalkaisukuukauden tai “hyvinvoinnin honeymoonin” jälkeisestä ajasta kaivamalla esiin se tahtotila jota pysyvä elämäntapamuutos tarvitsee.

Ilman konkreettisia tavoitteita on tosi vaikeaa pitää yllä intoa. Ellei treeni ja hyvinvointi sitten ole elämäntapa ja ehdoton rutiini jolla purkaa stressiä tms. Onneksi myös monelle se on sitä.

Miksi ihmiset eivät sitten tiedä mitä konkreettisesti tavoitella? Erityisesti yli 40 ikävuoden jälkeen monelle ainoa tarve treenaamiseen ja jumppailuun lienee parempi terveys. “Parempi terveys” on abstrakti käsite, vailla kiintopistettä. Jos haluaa olla terveempi, niin riittää kun lopettaa röökaamisen ja viinan vetämisen, syö monipuolisesti ja käyttää hammaslankaa joka päivä. Myös säännöllinen huolto hieronnan tai vaikka venyttelyn muodossa laskee kehon stressitasoja. Tiesit varmaan että pienikin pyrähdys liikunnan tai treenin muodossa lisää aivojen toimintakapasiteettia lyhytaikaisesti..se myös auttaa painonhallinnassa ja yleiskunnon nostamisessa.

Monet yli 40-vuotiaat heräävät horroksestaan viimeistään siinä vaiheessa kun käyvät terveystarkastuksesssa ja lekuri kertoo kolesterolin, maksa-arvojen ja sokeritasojen nousseen elimistössä huolestuttavasti. Tai kun kivun vuoksi joudutaan vuodelepoon..kivun joka johtuu useasti liiallisesta istumisesta ja epäterveistä elämäntavoista. Välilevyn pullistumat ovat juuri näitä mm.

Näin kävi myös allekirjoittaneella taannoin, vuosia sitten verenpaineen yms mitattavan suhteen. Koko ikäni olen treenannut, harrastanut liikuntaa, valmentanut, kilpaillut, syönyt suht monipuolisesti ja ollut aina menossa.. tosin stressikäyrä ja liika-istuminen..ja jep, liika suklaa tekivät salakavalasti tehtäväänsä taka-alalla. Siitä on nyt vuosia ja tulipa herättyä oikein kunnolla.
Vannoin että enää ikinä en anna otteen lipsua ja päätin että omistan ison osan elämästäni samankaltaisissa tilanteissa olevien auttamiseksi ja motivoimiseksi. Olen matkalla kohti parempaa terveyttä mutta unelmani on vielä kilpailla..lajivaihtoehtoja on mutta mennään myös järki edellä.

Koska sinä viimeksi olet käynyt terveystarkastuksessa? Kuinka paljon sinä istut työssäsi ja vapaa-ajalla? Mikä estää
sinua pääsemästä tuloksiin, jotka saavat sinut voimaan hyvin ja näyttämään hyvältä ympäri vuoden? Mikä on unelmasi, mikä on tavoitteesi ja missä ajassa aiot saavuttaa sen? Tavoitehan voi olla alkuun esmes verenpaineen hallinta, kilojen tiputtaminen viikkotasolla..tai jopa tasajalkaloikan kehittyminen.

Vastaa näihin em kysymyksiin itsellesi. Ne ovat itseäsi varten. Sitten kun olet lopettanut tekosyiden etsimisen niin me Kehonomi Terveyspalveluissa olemme valmiita auttamaan sinua kartoittamaan tilanteesi ja löytämään sinulle treenimuodon ja jolla elämänlaatusi paranee aivan saletisti!

Hyvää vointia.