Nivelrikko ja treenaaminen?

nivelrikko kehonomi helsinki

Aika naputella uutta postausta. Aiheesta joka tuntuu liippaavan melkoisen monia.

Ja se aihehan on siis…

“Nivelrikko (artroosi) ja treenaaminen”

Jeps, erittäin tuttu maanvaiva, etenkin 40v ikään ehtineillä. Nivelrikkohan luetaan krooniseksi nivelsairaudeksi ja sitä harvemmin todetaan nuoremmilla. Paitsi jos jonkin loukkaantumisen seurauksena on syntynyt rustovaurio. Nivelrikkoja esiintyy polvissa, lonkkanivelissä ja sormissa yleisimmin. Myös niskan ja lanneselän alueella saattaa nivelrikko oireilla..kuten lannerangan L4/L5 välissä..joka siis vaurioituu helpoiten.

Mikä se nivelrikko siis on?

Nivelrikkoa ja sen ilmaantumista on edelleen vaikea ennustaa koska sen syntymekanismiahan ei tiedetä täysin. Iän tuomat muutokset, geenit..kaikki saattaa vaikuttaa. Se kuitenkin tiedetään että ylipaino, loukkaantumiset ja kehon virheasennot johtavat helposti nivelrikkoon. Nivelrikossa nivelen tai jopa nivelkapselin rustopinta vaurioituu ja nivelrusto saattaa hävitä.
Nivelrikkoa ei voi pysäyttää mutta sen oireita voidaan lievittää ja etenemistä hidastaa. Liikunnalla voidaan hidastaa etenemistä ja jos muita keinoja miettii niin ehkä tutkimuksiinkin perustuen mieluummin parasetamolilla kuin tulehduskipulääkkeillä. Ovatpa monet myös vannoneet pyhän ravinnekolminaisuuden glukosamiini-kondroitiini-MSM -nimeen vaikka näytöt näistä ovatkin osin vajavaisia. Omaa kokemusta on viimeksi mainituista enkä sanoisi ollenkaan huonoksi valinnaksi mutta kukin tehköön oman valintansa. Tässä hieman yhteenvetoa glukosamiiniin liittyvästä tutkimuskokonaisuudesta.

nivelrikko kehonomi helsinki

Entäs se treenaaminen?

Riippuen nivelrikon aiheuttamista kivuista ja yksilöllisestä tilanteesta, vaikka nivelrikko saattaa lisätä kiputuntemuksia liikkuessa, on liike useasti paras lääke tässäkin.
Jos kyseessä polven alkava nivelrikko, voi vahvasti suositella hyppimistä ja pomppimista sekä nopeita suunnanmuutoksia. Ei tietenkään liian rajusti vaan progressiivisesti rasitusta lisäten.
Ihan sama onko henkilö 40- vai 65-vuotias niin tämä pätee. Ai miksikö? Koska jos paljasta luuta meinaa suojata, on iskutus paras keino luun mineraalimassan lisäämiseen joka myös toimii suojapuskurina.

Mikäli niverikko on seurausta virheasennosta, kannattaa virheasentoa koittaa korjauttaa siihen erikoistuneiden toimesta ja erinäisillä harjoitteilla, sillä liika kuormitus kuten ylipaino tai vääristyneet liikeradat treenatessa (kompensaatiot) provosoivat ongelmaa. Nivelrikossa kaikkien ympäröivien ja ongelmaosaan liittyvien kudosten vahvistaminen on tärkeää. Esimerkkinä vaikkapa allasjuoksu, joka on samaan aikaan vahvistavaa ja liikeratoja ylläpitävää. Venyttelyt, kehonhuolto, painojen kanssa treenaaminen ovat kaikki yhtä hyviä ja suositeltavia keinoja.

Mitään treeniä ei siis suljeta pois..paitsi kumparelasku lannerangan, lonkan tai polven nivelrikossa saattaa olla kyseenalaista 😉
Jalkakyykky tai jalkaprässi? Etenkin polven nivelrikossa vaatii tarkkuutta mutta ei nekään ole poissuljettuja. Lonkan nivelrikko vaatii vähän modifiointia ja tässä kyykyt ja prässi saattaisivat joutua mustalle listalle.
Kaikki liikkeet, joissa kuorma on lonkan alapuolella (maastavedon eri tyylit) voivat toimia hyvin, kuten myös loitonnukset, lähennykset, kuminauhajumppailut, kahvakuulaheilautukset jne ovat jotakuinkin varmoja treenejä jotka eivät tilannetta välttämättä pahenna. Kipua tarkkaillen mutta liian nopeasti ei saa antaa
periksi.

Ei taas muuta kuin ens kertaan. Pompitaan kun tavataan.