Kreatiinin voimaa aivoihin!

Kreatiini yhdistetään usein ns bulkkaaviin bodareihin. Useasti törmää artikkeleihin joissa
kreatiinimonohydraattia tai -pyruvaattia ylistetään treeniä ja suoritusta sekä palautusta parantavina ja nopeuttavina lisäravinteina. Totta tuo on mutta tarkastellaan tätä hieman toisesta näkökulmasta.

Eli käsitellään tässä postauksessa kreatiinia aivotoiminnan kannalta.

Kerrataanpa vielä mitä on kreatiini.

Kreatiini on molekyyli joka koostuu aminohapoista. Kreatiini on myös antioksidantti ja neuromodulaattori ja energia-aineenvaihdunnan säätelijä. Kreatiinia esiintyy luonnossa eritoten punaisessa lihassa. Jos olet vegaani, kannattaa hankkia kreatiini lisäravinteen muodossa koska se on synteettistä ja muodostettu pääsääntöisesti l-arginiinista, glysiinistä ja l-metioniinin sekoituksesta. Nämä ovat kasviperäisiä aminohappoja.

Olitpa sitten vegaan, vege tai lihansyöjä hyödyt aivan varmasti kreatiinista. Tosin punainen liha saattaa kyllä enimmäkseen tuhota saavutetut edut aivojen tasolla..puhumattakaan muusta kehosta.

kreatiini kehonomi osteopatia hieronta kamppi helsinki

Kuinka kreatiini työskentelee aivoissa?

Aikalailla samalla tavoin kuin lihaksissa. Kreatiini on kehossa kreatiinifosfaattina jota hyödyntävät mm myosyytit eli lihassolut ja neuronit eli aivosolut. Sekä myosyytit kuin neuronitkin ovat erittäin aktiivisia ja kuluttavat energiaa, ATP:n (adenosiini-tri-fosfaatti) muodossa. Se kuinka aktiivisia nämä solut voivat olla riippuu siitä kuinka hyvin ne voivat kuluttaa fosfaattia muodostaakseen lisää ATP:ta. Kreatiini lisää siis fosfaatin tuotantoa ja fosfaatti osittain myös selittää miksi aivoilla on paljon energiaa.

Eräässä tutkimuksessa annettiin vegetaristeille lisäravinteena 6 viikon ajan 5g päivässä kreatiinia tuplasokko-placebo -kontrolloiduissa puitteissa ja huomattiin työmuistin parantuneen placeboryhmään nähden, käyttäen Ravenin edistynyttä progressiivista matriisia.

Vuonna 2009 puolestaan tutkimuksissa nähtiin tutkittavilla nousua älykkyysosamäärissä, keskittymiskyvyssä sekä työmuistissa.

Kreatiini on myös erittäin tehokas ehkäisemään kognitiivista väsymystä stressaavien tehtävien ratkaisuissa ja harjoitteissa. Tämä on todennettu mm placebo-kontrolloidussa tutkimuksissa terveiden nuorten vapaaehtoisten testattavien tiimoilta jotka osallistuivat ‘Uchida-Kraepelin’ -testiin.

Kyseinen testi on epämiellyttävä siinä mielessä että se pyrkii väsyttämään henkisesti, laittamalla testiin osallistuvat toistettaviin mentaalisen kapasiteetin ja matemaattisen osaamisen rajoille.

Testissä kreatiinia nauttivat pärjäsivät paremmin eivätkä väsyneet yhtä helposti kuin vertailuryhmä jolle annettiin placeboa.

Mielenkiintoisia tutkimuksia tulee eteen vähän väliä. Melkoinen pino on tutkimuksia mm kreatiiniterapiasta, liittyen neuro-degeneratiivisiin sairauksiin kuten Parkinson ja Alzheimer.

Kreatiinin käyttömahdollisuuksia tutkitaan myös muiden sairauksien kuten masennuksen, skitsofrenian, fibromyalgian, PTSD:n hoidossa.

Kuvassa yksi suosikkimme, Optimum Nutritionin kreatiini. Ei maistu juuri miltään. Paitsi kreatiinilta 🙂

kehonomi osteopatia hieronta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *