Aivojen hyvinvoinnista pt1

Taas on paljon vettä virrannut joessa viime postauksen jälkeen. On ollut melkoista haipakkaa mutta tässä nyt ajateltiin vähän aktivoitua ja laittaa aivosolu kohtaamaan toisensa:)

Viimeksi aivoista puhuessa, oli pointtina kreatiinin merkitys aivojen toiminnan kannalta. Nyt sitten vähän juttua aivojen toimintakyvystä, mitä tulee ikääntymiseen..

Vanhetessa yksi isoimmista muutoksista jota voi ilmetä, on solujen kommunikaation hidastuminen ja väheneminen. Lähimuistin heikkeneminen, nimien, osoitteiden, paikkojen unohtaminen ei vaadi isoa dramatiikkaa kuten sairautta vaan se voi nimenomaisesti johtua synapsien vähyydestä.

Aivojen verenkierron heikkeneminen vaikuttaa aivojen plastisuuteen mutta viime vuosien tutkimukset ovat osoittaneet että vaikka verenkierrolla on tekemistä asian kanssa, suurempi ongelma tulee eteen jos aivoja ei harjoita ja stimuloi.

Pelit, uusien taitojen oppiminen ja jopa työnteko pitää aivot toimintakykyisinä pidempään kuin pelkkä istuskelu neljän seinän sisällä.

Hyvä kuvaileva kirja virittää aivojesi eri alueita tutkitusti tehokkaasti ja myös kehittää sosiaalisesti monipuolisia taitoja. Fyysinen treenaaminen vaikka kuntosalilla stimuloi aivojen PFC:a eli pre-frontaali cortexia (ohimolohko) joka siis vastaa mm tulevaisuuden suunnitelmista jne.

Meditaatio, mindfulness ja mielikuvaharjoitteet haastavat myös aivojen eri lohkoja ja rakentavat “siltoja” eli synapseja)näiden välille.

Miten voit auttaa aivojasi?

Hengitys

Joka tuutista puskee informaatiota hengityksestä ja sen tärkeydestä. Hyvä niin sillä sitä ei voi korostaa tarpeeksi..hengitys ei pelkästään pidä kehoasi paremmassa jamassa vaan myös aivosi ovat riippuvaisia hengityksestä, etenkin syvästä sellaisesta.

Aivosi tarvitsevat happirikasta verta ja ravinteita veren mukana. Osa aivohermoista on riippuvaisia siitä että hengitysmekanismisi toimii, kuten mm 9. aivohermo eli ns. kiertäjähermo. Vain 10 minuuttia syvähengitysharjoittelua voi tuoda ison muutoksen kognitiivisiin kykyihin.

Musiikki

Kuunnellessasi musiikkia, aivot työskentelevät rajusti selvittääkseen mitä nyt oikein tapahtuu ja käyttää tässä selvitystyössä useita aivolohkoja. Jotkut lohkot kontrolloivat liikkeitäsi, sitä osaa joka laittaa sinut tanssimaan musiikin tahtiin, yhdessä osassa käsitellään ennakointia ja arvuuttelua, yhdessä kielikuvia ja niin edelleen. Nämä stimuloituvat entisestään kun alat itse opettelemaan instrumentin soittamista.

Musiikkia voi hyödyntää myös eri asioiden opiskelussa, taustamusiikkina ja “sytyttimenä”. Tästä esimerkkinä mainittakoon barokkiajan musiikki ja klassinen yleensäkin.

Ravinto

Tulevissa postauksissa paneudutaan aivojen kannalta tärkeisiin ravintoaineisiin ja niiden vaikutuksiin. Lyhyesti kiteytettynä tulisi välttää liian prosessoitua ravintoa sekä liiallisen sokerin ja suolan käyttöä. Aivosi ovat kehosi moottori ja kaikki mitä syöt heijastuu niin aivojesi toimintaan kuin myös kehosi tilaan.

Ravinto vaikuttaa solujesi koodin tarkkuuteen ennen solujen jakaantumista ja on tärkeä välttää huonoja kopioita. Solujesi on oltava vahvoja jotta ne voivat tappaa virheellistä koodia sisätlävät ja sairauksia aiheuttavat solut ajoissa.

Uni

Aivomme puhdistuvat unen aikana. Unella on suuri merkitys koko aivotoiminnan kannalta. Riittävä ja laadukas uni auttaa kognitiivista kehitystä ja parantaa myös kehoa kun muut hereilläolon aikaiset prosessit eivät vie huomiota väärään suuntaan.

Näin osteopatian opiskelijoina on avautunut myös osteopaattisen hoidon mahdollisuudet erilaisissa ongelmissa koska aivothan välittävät viestejä kehoon. Erilaiset pehmeät tekniikat joita käytämme, on mahdollisuus vaikuttaa aivoista tulevan hermotuksen ja hermoviestinnän välityksellä kokonaisuuteen. Kandee tulla kokeilemaan.

Aivoista jatkamme myös tulevassa postauksessa joka keskittyy ravintopuoleen.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille.

One thought on “Aivojen hyvinvoinnista pt1

  1. Pingback: Aivojen hyvinvoinnista pt 2 - Aivotonta ravintoa! - Kehonomi Terveyspalvelu Helsinki

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *